#16 2009-01-15 18:00:53

Konserwa

Administrator

Zarejestrowany: 2008-10-24
Posty: 74
Punktów :   -1 

Re: Egzamin przedtermin

WRZUCAM SYNTEZĘ NOTATEK:

84 CARR Jakaś zorganizowana grupa lub instytucja ma szczególny dostęp do prawdy. T istniał od zawsze i istnieć będzie. T to nie tylko reżim, ale i umysłowość totalitarna.
83 FROMM
-rodzaj psychologicznej analizy
-autorytaryzm ma podłoże psychologiczne
-idea, że system oparty jest na hierarchii, na szczycie jednostka lub organizacja, która tworzy silną władzę
-prymat egzekutywy
-zapotrzebowanie na jednostki o dane osobowości, impotencja intelektualna
82 FRIEDRICH
-monopol oficjalnej ideologii
-M idealnej partii masowej
-M środków komunikacji społecznej
-M wszelkich środków przemocy
-M centralnie sterowanej gospodarki
-terrorystyczna kontrola policyjna
SCHAPIRO
-”kontury reżimu”- przywódca, prawo podporządkowane polityce, kontrola nad moralnością, mobilizacja, uzasadnienie władzy przez masowe poparcie
-instrumenty sprawowania władzy- ideologia, partia, aparat państwa
ARENDT
-istnieją 2 źródła władzy (partia i państwo), rządy pozorny i rzeczywisty
-dublowanie stanowisk
-”bezkształtność” systemu
-terror jako codzienność
-tajna policja, szczególny wymiar sprawiedliwości, „wróg obiektywny”, „przestępstwo potencjalne”
-przekształcenie natury człowieka
SARTORI
-oficjalna ideologia
-niezachwiana pozycja państwa i partii
-środki przemocy i nadzoru policyjnego
-środki masowego przekazu
-scentralizowana gospodarka
81 LINZ
-brak ideologii
-brak mobilizacji
-ograniczony pluralizm
-typy mentalne
-frakcje w łonie partii rządzącej
-niejasne granice władzy
7 Definicje władzy
„Władza polityczn to system stosunków społecznych, zachodzących pomiędzy określonymi podmiotami polegający na możliwości stosowania trwałego instytucjonalnego przymusu w celu zmuszenia drugiej strony do określonego postępowania”
Locke „Władza polityczna jest tą, która może stanowić prawa zagrozone karą smierci, a w konsekwencji innymi karami. Władza nic więcej nie może zrobić człowiekowi niż pozbawić go życia (granica władzy)”
Ryszka „Zdolność narzucania i egzekwowania decyzji, czyli wpływania na ludzi, by zachowywali się w pożądany sposób. Władza pojawiła się wtedy, gdy pojawił się pierwszy podział w grupie ludzkiej”
Parsons „Władza ma możliwość i zdolność dysponowania dobrami deficytowymi (określenie dostępu do dóbr”
8 Koncepcje W:
-P”W jest wynikiem naturalnych, przypisanych każdemu człowiekowi cech, które powodują, że jedni mają predyspozycje, żeby narzucać swoją wolę innym, a drudzy mają predyspozycje, żeby poddać się tej woli”
-K”W wynika z konieczności regulacji stosunków między ludźmi, zażegnania konfliktów, które wynikają z chęci dostępu do określonych dóbr i realizacji partykularnych interesów”
-T”W pochodzi od Boga, została ludziom nadana z zewnątrz. Skoro Bóg swtorzył wszystko, cały świat, to również i władzę. Pierwsze tchnienie- Bóg dał ludziom ideę W, ale nie ingeruje w poczynania władców, rozliczy ich po śmierci”
9
-panowanie. Można panować, ale nie rządzić (szef koncernu). Można panować, ale nie rządzić. Panowanie realizuje się w 3 wymiarach- ekonomiczny. Własność środków produkcji- polityczny. Dysponowanie aparatem przymusu- ideologiczny. Przybiera postać panującej ideologii. Panowanie=zwierzchnictwo, typ stosunku społecznego, w którym jedni wydają rozkazy, a drudzy zmuszeni są do posłuchu.
-rządzenie. Podejmowanie decyzji i ich egzekwowanie przez wyspecjalizowane instytucje dysponujące przemocą. Rządząc rozstrzyga się konflikty i spory, wynikające z zaspokajania potrzeb obywateli i zapewnia środki na funkcjonowanie aparatu państwowego.
Rządzenie obejmuje takie działania państwa, jak wydawanie aktów prawnych, decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych.
Administrowanie/zarządzanie- nauka i sztuka kierowania sprawami publicznymi, proces zaspokajania potrzeb zbiorczych. Każda władza jest zarządzaniem, ale nie vice versa. Zarządzanie nie przewiduje sankcji za zachowanie niezgodne z oczekiwanym.
10 Wpływ polityczny- bezpośrednia lub pośrednia forma nacisku na decydenta. Formą wpływu politycznego może być lobbing.
Wpływ polityczny nie podlega legitymizacji, jego siła uwarunkowana jest różnymi czynnikami, np. autorytet, zasoby ekonomiczne, potęga militarna.
11 Rodzaje władzy
Obustronna- władze stron się równoważą, w grę wchodzą interesy lub cele obu stron, każdy z podmiotów ma prawo veta, podział uprawnień władczych w różnych dziedzinach między stronami.
Całkowita- podejmowanie decyzji i inicjatywa działania jest scentralizowana i zmonopolizowana przez jednego uczestnika gry politycznej.
Potencjalna- pewna zdolność, możliwość wykonywania władzy, przeforsowania woli.
Sprawowana- faktyczna czynność, aktywny fakt przeprowadzania woli wykonywania władzy.
Weber- tradycyjna, charyzmatyczna, legalna.
Różne inne władze- legalna/nielegalna, jawna/niejawna, scentralizowana/rozproszona, autorytarna/demokratyczna (ze wzgl. na charakter, organizację, cechy)















14 Funkcje władzy
-sensu largo (określają całą płaszczyznę działania). Integracyjna- łączy ludzi poddanych jednej władzy, może mieć charakter nadorowotwórczy, polega na chamowaniu naturalnych tendencji odśrodkowych i zapewnieniu władzy centralnej najwyzszego znaczenia w kierowaniu krajem.
Dystrybucyjna- rozprowadzanie społecznie pożadanych dóbr deficytowych, którymi dysponuje.
Ochronna- zapewnienie bezpieczeństwa przed agresją innego państwa (funkcja zewnętrzna), zapewnienie ładu i porządku w obrębie społeczeństwa (funkcja wewnętrzna).
Strukturotwórcza- tworzenie mechanizmów społecznych, które umożliwiłyby dostęp do rządzenia reprezentantom wszystkich waznych grup społecznych.
- sensu sticte (określająca szczegółowo poszczególne rodzaje działań władzy politycznej). Stanowienie i egzekwowanie prawa.
Tworzenie organów państwowych.
Kierowanie środkami represji i kontroli.
Powoływanie instytucji użyteczności publicznej.
Podejmowanie decyzji w imieniu państwa i negocjowanie z innymi państwami i org. międz.
Wpływanie na działalność naukową, oświatową, propagandową.
Mianowanie personelu w aparacie państwowym i instytucjach użyteczności publicznej.
15 Granice władzy
-władza demokratyczna- normy regulujące zakres władzy, sądowniczej, wykonawczej i ustawodawczej.
-władza autorytarna- ograniczenia osoby sprawującej władzę.
-władza danego państwa- jego terytorium.
16 Metody i środki sprawowania władzy.
-przymus fizyczny- stosowany w sytuacjach łamania bądź zagrożenia norm regulujących funkcjonowanie systemu politycznego i ogólnospołecznego.
-bodźce materialne i moralne- regulują zachowania jednostek, grup społecznych, poprzez mechanizmy potencjalizacji i realnego stosowania kar i nagród.
- zabiegi perswazyjno- ontologiczne- środki oddziaływania na procesy motywacyjne i świadomosć jednostek.
- regulacja i kontrola informacji niezbędnych do podejmowania działań i decyzji.
28 Definicja Grup Interesu.
Grupa interesu- zorganizowane stowarzyszenie, które stawia sobie za cel wywarcie wpływu na politykę/działania rządu. Grupy interesu mają wąskie pole zainteresowań. Są uzależnione od aktywności i zaangażowania swych członków, których mobilizują wokół określonych kwestii.
29 Mechanizmy dot. GI
- świadoma potrzeba, pragnienie, zamienia się w interes.
- połaczenie się jednostek o podobnych interesach, w celu zaspokojenia potrzeby.
- tak powstała grupa formalizuje się, wybiera przedstawiciela, formułuje postulaty.
- sformułowane postulaty przedstawia się na forum.
30 Klasyfikacja grup interesu
-Grupy promocyjne- promują określone zasady, wartości, pomysły, istnieją tak długo, jak mają cel do spełnienia.
-Grupy sekcjonalne- mają na celu promowanie, ochronę interesów swych członków.
-Grupy instytucjonalne- mają zadania, do których zostały powołane.
-Stowarzyszenia- ich celem jest reprezentowanie i promowanie interesów określonych segmentów społeczeństwa.
-Grupy komunalne- należy się do nich z racji urodzenia, formułuje się je na podstawie wyznania, pokrewieństwa, języka, więzi są w nich tradycyjne.




31 GI a partie polityczne
-Grupa interesu- wywierają wpływ z zewnątrz, nie sięgają i nie sprawują władzy, realizują własne, różnorodne interesy, jednolity skład osobowy, praktycznie nieograniczona ich ilość.
-Partia polityczna- są częścią systemu politycznego, zdobywają i sprawują władzę, dążą do zdobycia władzy, dość zróżnicowany skład, ograniczona ich ilość.
32  GS a ruch społeczno- polityczny
Ruch społeczny- szczególna forma zbiorowego zachowania, od grup interesów odróżnia go przede wszystkim niższy stopień formalnej organizacji. RS mają luźne struktury organizacyjne.
33 Zasoby, strategie i taktyki GI
-zasoby- dostęp do strategicznych ośrodków władzy, zasoby finansowe i organizacyjne, fachowe przgotowanie, poparcie opinii publicznej.
-strategie- kontakty z prawodawcami, administracją, sądami, osobiste, wyniki badań, danych statystycznych.
-taktyki- apele do społeczeństwa, demonstracje, protesty z użyciem przemocy.
34 Modele rywalizacji GI
-pluralistyczny- GI mają określone zasoby, które pozwalają im promować ich interesy w sferze publicznej. Państwo ma charakter naturalny, rywalizujące na otwartym rynku GI mają mniejwięcej równe szanse.
-sieciowy- negacja dychotomii między państwem a społeczeństwem. Społeczeństwo obywatelskie, współpraca grup interesu i ośrodków władzy, układ wzajemnych zależności władczych, których celem jest wymiana zasobów.
-konsensualny- wiele grup ma pozycje uprzywilejowanych, żadna z nich nie ma pozycji dominującej, społeczeństwo jest sfragmentaryzowane, oparte o konflikty kulturowe.
39 Przymus i przemoc w polityce
-Przymus- wszelkie fizyczne i pozafizyczne środki skłaniające ludzi do posłuszeństwa- przymus fizyczny (przemoc)- legalnie stosowany przez państwo pepresje o różnej skali, ekonomiczny, opinii publicznej, wewnętrzny (proces socjalizacji), organizacyjny (wynika z przynależności do organizacji)
-Przemoc- rozmyślne, bezpośrednie użycie siły, przemocy fizycznej, z zamiarem ubezwłasnowolnienia, zastraszenia, pobicia, zabicia, zniszczenia, wywieranie wpływu na zachowanie, myśli, stan fizyczny osoby bez jej zgody. Przemoc może być zewnętrzna (wojna) i wewnętrzna.
40  Przyczyny i rodzaje P
-Rodzaje- pierwotna (na tle religijnym, etnicznym), separatystyczna, rewolucyjna, zamach stanu, z jakąś kwestią, państwa wobec społeczeństwa, pozbawianie społeczeństwa elementarnych praw, opór przeciw władzy
-Przyczyny P- zmiana zwłaszcza ekonomiczna, niezgodność oczekiwań z rzeczywistością
41 Protest polityczny
-Protest polityczny to ostre i energiczne wystąpienie przeciw działaniom, które podejmuje władza, obywatele wyrażają w ten sposób zwoje negatywne stanowisko nt systemu politycznego.
-Formy- zachowania symboliczne (ubiór), manifestacje, strajki
44 Przyczyny i rodzaje P
-Rodzaje- pierwotna (na tle religijnym, etnicznym), separatystyczna, rewolucyjna, zamach stanu, z jakąś kwestią, państwa wobec społeczeństwa, pozbawianie społeczeństwa elementarnych praw, opór przeciw władzy
-Przyczyny P- zmiana zwłaszcza ekonomiczna, niezgodność oczekiwań z rzeczywistością
46 Dynamika konfliktów
Coraz bardziej destrukcyjne formy walki, poszerzenie obszaru K, wzrost wagi sprawy, która jest obiektem K, poświęcanie większych zasobów na rzecz K, wzrost liczby uczestników K.



47 Model przyczynowy K według Turnera
-konflikt to przyczyna różnicy interesów, nie jej skutek (my-oni)
-system społeczny to zbiór zależnych, oddzielnych od siebie części
-podział dóbr w społeczeństwie jest nierówny
-poszkodowani w podziale wycofują swoją legitymizację
-emocjonalne pobudzenie poszkodowanych
-czasowy wybuch frustracji
-zaangażowanie emocjonalne w konflikt
-tworzenie grup konfliktowych
-otwarty konflikt pomiędzy poszkodowanymi a uprzywilejowanymi
48 Afektywna polaryzacja- subiektywne uwarunkowanie przebiegu K
-idealizacja strony własnej, degradacja strony innej
-odrzucanie informacji niezgodnych z naszymi przekonaniami
-zanik krytycyzmu wobec informacji od autorytetów
-myślenie życzeniowe- ocena sytuacji na podst. pragnień
-myślenie w krótkiej perspektywie czasowej
-odrzucanie kompromisów
-gotowość ponoszenia wszelkich negatywnych skutków
49 Czynniki wpływające na przebieg K
-społeczne mechanizmy kontroli- stopień formalizacji, instytucje mają prawo mediacji i rozstrzygania K, konflikty zbrojne, zaburzanie ładu
-właściwości osób- przestrzeganie fair- play, tolerancja, wyrozumiałość, opanowanie, koordynacja rozbieznych punktów widzenia, osobowość, chatakter, nastawienie, zdolność empatii
50 Rozstrzyganie K
-stosowanie przemocy i narzucenie własnego zdania
-arbitralne przy groźbie przemocy
-kompromis negocjacyjny
-odwoływanie się do neutralnych osób, które zostają arbitrami lub mediatorami
-skierowanie działań na pole zastępcze
-zignorowanie konfliktu lub przeciwnika
-wycofanie się z konfliktu
67 Pojęcie podmiotowości politycznej.
- właściwość grup społecznych i jednostek, polegająca na zdolności świadomych, samodzielnych (suwerennych), racjonalnych i celowych działań realizujących ich potrzeby i interesy poprzez udział lub wpływanie na procesy sprawowania władzy politycznej
68 Podmiotowość w ujęciu normatywnym, realnym i świadomościowym.
- w ujęciu normatywnym: dotyczy każdego pełnoletniego człowieka – obywatela danego państwa, co jest potwierdzone czynnym i biernym prawem wyborczym
- w ujęciu realnym: dotyczy tych jednostek, które w sposób trwały i aktywny podejmują działalność polityczną, bez względu na miejsce zajmowane w strukturze społeczeństwa (zawodowi politycy, liderzy grup itp.)
- w ujęciu świadomościowym: co ludzie, jednostki bądź grupy wiedzą o swojej podmiotowości.










69 Cechy podmiotowości politycznej.
1.Względna trwałość – pewna zdolność do inicjowania, realizowania działań politycznych albo włączanie się do działań podejmowanych przez inne podmioty
2.Stopniowalność – zakres formalnych i nieformalnych kompetencji władczych poszczególnych podmiotów. Zróżnicowany zakres wpływu politycznego i poszczególnych podmiotów. Np.: rządzący i opozycja.
Zakres możemy mierzyć poprzez ilość mandatów i stanowisk w aparacie państwowym i instytucjach publicznych zajmowanych przez opozycję
3.Zmienność podmiotowości – falowanie podmiotowości.
Podmiotowość uczestników może się zmieniać w aspekcie:
a) czasu
b) zakresu
c) natężenia – na przykład długotrwała dominacja
4.Wieloaspektowość podmiotowości – czy przejawia się tylko w sferze polityki?
- zdolność regulowania sfery socjalnej, kulturalnej, ekonomicznej
- jeżeli mam władzę i wpływ to mam zdolność do podejmowania decyzji dot. Każdego obszaru życia społecznego (chociażby totalitaryzm)
70 Poziomy podmiotowości politycznej
1.Podmiotowość działań politycznych – grupa jest w stanie tworzyć pewne fakty polityczne, lecz nie ma trwałego wpływu na życie polityczne
2.Podmiotowość stosunków politycznych – proces, w którym dana grupa zaczyna akceptować swoje istnienie, miejsce, uzyskuje suwerenność, możliwość naznaczenia swojego zadania
3.Podmiotowość procesów politycznych – sytuacja, kiedy grupa jest w stanie, ma wpływ na zmianę prawa. Nie tylko tworzy incydent, ale powoduje to określone konsekwencje i obejmuje tym większą część albo wszystkich obywateli, ma możliwość naruszania porządku prawnego
4.Podmiotowość władzy politycznej – pojęcie zmienne z pojęciem panowania politycznego, ekonomicznego, ideologicznego; wpływ na społeczna możliwość realizacji swoich idei
5.Podmiotowość dziejowa – kontekst klasy robotniczej
71 Pojęcie socjalizacji politycznej.
Greenstein:
- w ujęciu wąskim: zamierzone wdrażanie informacji, wartości, zasad praktycznych przez agendy formalnie odpowiedzialne za ten proces
- w ujęciu szerokim: całość uczenia politycznego, formalnego i nieformalnego, zamierzonego i nie, odbywającego się we wszystkich okresach życia, obejmująca procesy z założenia nie polityczne, jeśli maja one jakieś znaczenie dla kształtowania się osobowości politycznej ludzi
a)edukacja – oparta na instytucjach publicznych, działających zgodnie z wymaganiami systemu politycznego, podmiotów władzy w oparciu o wiedzę o pedagogiczną i prowadzoną w sposób racjonalny, systematyczny, planowy
b)socjalizacja względnie żywiołowa – procesy tylko w części zależne od instytucji publicznych albo od niech niezalezne
Szczepański:
- przygotowywanie i permanentne przystosowywanie ludzi przez ich udział w kulturze oraz działania grup i organizacji, dobrania ról istotnych dla rozwoju tych grup, organizacji i społeczeństwa.
Turowski:
- procesy socjalizacji jednostki zachodzą w drodze spontanicznego naśladownictwa, identyfikacji, wychowywania, świadomych decyzji osobistych, decyzji samowychowawczych, a dokonują się poprzez interakcje z innymi ludźmi
Almond:
- proces wprowadzania w kulturę polityczną. Jej produktem końcowym jest zbiór postaw, przekonań, norm wartościujących i uczuć w stosunku do systemu politycznego, jego rozmaitych ról oraz osób pełniących tę rolę.
72 Podmioty socjalizacji w ujęciu psychologicznym, socjologicznym i politologicznym.
- ujęcie psychologiczne – jednostka opanowuje społeczną wiedzę oraz umiejętności praktycznego działania, rozwijając przy tym swoją osobowość. To, kim jesteśmy zależy od naszego postępowania.
- ujęcie socjologiczne – grupa społeczna jako podmiot socjalizacji określa normy, zachowania i wartości, jakie jednostka powinna przyswoić w celu funkcjonowania zgodnego z interesami i oczekiwaniami grupy.
- ujęcie politologiczne – kreowana przez podmioty instytucjonalne, polityczne i społeczne instytucje. Podmioty instytucjonalne formułują cele socjalizacji i tworzą warunki do ich realizacji. Pozostałe podmioty uczestniczą w kształtowaniu świadomości i zachowań politycznych
73 Osobowościowe, środowiskowe i systemowe determinanty socjalizacji politycznej.
1. Osobowościowe:
- zależy od siły woli, temperamentu, intelektu, sposobów spostrzegania, wzorców emocji, motywacji, systemów wartości
2. Środowiskowe:
- odnoszą się do treści i metod oddziaływania podmiotów w tkwiących w bezpośrednim otoczeniu socjalizujących ludzi. Warunki, w których jednostka funkcjonuje: warunki socjalne, informacyjne, związane z ochroną zdrowia
3. Systemowe:
- instytucje systemu politycznego, czyli przez jakie treści, normy, wartości, wzory zachowań, które są preferowane przez te instytucje, w jaki sposób oddziałują one na rzeczywistość.
74 Prawidłowości procesu socjalizacji politycznej
1.Socjalizacja polityczna ma przejściowo niekontrolowany, żywiołowy i nieprzewidywalny charakter. Nie ma systemu, który obroniłby się przed wpływami z zewnątrz
2.obiektywne zróżnicowanie, niekiedy polaryzacja świadomości politycznej społeczeństwa
3.wielorakie orientacje ideowo – polityczne, religijne, filozoficzne, moralne poszczególnych jednostek współtworzących społeczeństwo
4.wielość podmiotów socjalizacji – noszą one w sobie podobne i różne wzorce interesy, treści, Podmiotem socjalizacji jest nauczyciel, pop, trener, matka itd.
5.konfliktowa struktura podmiotowa socjalizacji – biorą udział w niej różne jednostki, różne role, wzorce. PiS a PO, demo a quasifaszystowskie
6.rozległość walki politycznej w danym systemie, która powoduje zaostrzenie różnic w oddziaływaniach socjalizacyjnych
7.nierówność zasobów przeznaczonych na socjalizację przez różne podmioty
8.zróżnicowany zakres kontroli władczej nad podmiotami socjalizacji
9.przewaga podmiotów władzy w dysponowaniu i kontroli mediów publicznych – działania jawne i niejawne
10.stan systemu politycznego i ogólnospołecznego – zdolność podmiotów władzy do wytworzenia stabilności w systemie. Im większa stabilność, tym większa szansa na spójna socjalizację polityczną













5 Etyka- zbior norm i ocen moralnych obowiazujacych w danej zbiorowosci spolecznej i okreslajacych co jest dobre a co jest zle w zbiorach celow i postepowaniu ludzi.
-stanowiska:
1)absolutystyczne [istnieje niepodwazalny ostateczny lad moralny]
2)relatywistyczne [normy moralne sa zmienne, a ta zmiennosc wynika z fukncjonowania danego podmiotu, z sytuacji w jakiej sie znajduje]
-modele etyka-polityka:
1)etyka dominuje nad polityka (moralnosc jest podstawa dzialan politycznych)
2)polityka dominuje nad etyka (podstawa dzialan politycznych sa interesy, a nie normy moralne. cel uswieca srodki)
3)polityka i etyka to sfery autonomiczne (zajmuja sie odrebnymi zagadnieniami )
4)polityka i etyka sa scisle powiazane (kazde dzialanie ludzie beda okreslac w sferze etycznej)
REALIZM POLITYCZNY:
1)sposob uprawiania polityki - machiavelli, pareto, churchill
decyzjei dzialania polityczne musza wynikac z rzeczywistego ukladu sil i uwarunkowan
osiadanie celow wiaze sie niekiedy z potencjalizacja przemocy czyli grozeniem jub uzyciem przemody
mozna nierespektowac norm moralnych , obyczajowych itd jesli jest taka potrzeba
polityk zobowiazany jest do chlodnego realizowania rzeczywistosci, do kierowania sie interesami a nie ideami
zasady moralne moga okreslac kierunek rozwoju polityki ale jesli rzeczywistosc na to nie pozwala to sa odkladane na potem
2)sposob badania polityki:
politytke nalezy badac przez obiektywny bezstronny opia i wyjasnianie zjawizk, procesow politycznych w przeszlosci i aktualnych
duzy bagaz wiedzy jest w historii, sa powtarzajace sie sytuacje
cele i srodki dzialan okreslone musza byc na podstawie materialy empirycznego zebranego w badaniach
nie ma miejsca na intuicje czy spekulacje
odrzucenie podejscia wartosciujaco-etycznego
80 Główne procesy zachodzące w systemie politycznym:
1)artykulacja, selekcja, reprezentacja interesow wobec systemu
2)proces decyzyjny
3)proces wykonawczy
4)proces oceniajaco-kontrolny
5)proces rekrutacji podmiotow do systemu politycznego
inne:
procesy integracji, dezintegracji,rewolucyjnych i ewolucyjnych przeksztalcen, sprawowania wladzy, tworzenia sie opozycji, wytwarzania idei, wytwarzania symboli, komunikacji i socjalizacji politycznej
12 Władza polityczna a władza panstwowa:
-wl.polityczna-jeden z podmiotow stosunku wladzy moze podejmowac decyzje wplywajace na duze grupy ludzi i moze je egzekwowac
-wl.polityczna(szczegolowy zakres) nalezy do partii ktora zwyciezyla w wyborach albo do koalicji rzadzacej
-wl.panstwowa przysluguje podmiotowi wskazanemu konstytucyjnie, jej zakrec spoleczny okreslaja normy prawne





27 Obiektywne i subiektywne ujęcie interesów:
•Obiektywne rozumienie interesu:
-Interes to stan obiektywny, oceniany, jako korzystny dla grupy, ocena korzystności zależy od zobiektywizowanych kryteriów, czyli od udziału w dobrach, a nie od świadomości grupy.
- Zespół warunków umożliwiających ludziom wszechstronne i maksymalne zaspokojenie i społecznie i biologicznie oraz psychologicznie usankcjonowanych potrzeb.
•Subiektywne rozumienie interesu.:
- Wszystko co jest korzystne dla jednostki lub grupy ponieważ daje im to, czego pragną bądź uznają za zadowalające.
- Postawa lub zespół postaw skierowanych ku pewnym obiektom. Interesem jest to co ludzie uważają za korzystne dla innych
54 Ocena działań politycznych – kryteria etyczne i prakseologiczne:
-kryterium etyczne(zgodnosci):
kryterium preferencji
kryterium zasadnosci
kryterium adekwatnosci
kryterium kosztow spolecznych
-kryterium prakseologiczne:
kryterium efektywnosci organizacji spolecznej
kryterium ekonomicznosci
kryterium spoleczno-psychologiczne
-kryterium prakseologiczne wskazuje na sprawnosc dzialania politycznego czyli jego skutecznosc, ekonomicznosc, korzystnosc, przydatnosc itd.
-kryterium etyczne podkresla stopien zgodnosci dzialania z normami moralnumi obowiazujacymi w okreslonej grupie, w społeczeństwie










JEDNOCZEŚNIE PROSZĘ O WRZUCENIE BRAKUJĄCYCH:
1-4
6
17-22
42
51-66
75-79
85

JEŚLI MACIE COKOLWIEK Z TEGO TO WRZUCAJCIE!!!




[EDIT]





13 Władza i autorytet:
-Autorytet oznacza pewne cechy osobiste człowieka, wynikające z jego wiedzy, doświadczenia, umiejętności, dzięki którym może on wpływac na postępowanie innych ludzi
-Autorytet polityczny to atrybuty jednostki.grupy sprawującej władzę, które pozwalają wpływac na postawy i zachowania społeczne poprzez wzbudzanie szacunku i uznania
-Autorytet może być
a)przypisany, zależny od takich cech jak urodzenie
b)na bazie wiedzy, zdolności, lub zwycięstw w wyborach
-Władza autorytetu i autorytet władzy:
a)któś może oddziaływać na kogoś gdy ma autorytet
b)ktoś ma autorytet bo może na kogoś oddziaływać
23 Delegitymizacja:
1) Pozdmiot delegitymizacji
-Ustrój społeczny: pewne segmenty czy obszary praktyki społecznej, normy i wartości odnoszące się do danej sfery zycia społecznego;
-System polityczny: partia rządząca, instytucje państwowe, politycy, decyzje;
2) Przyczyny D
-odwrócenie warunków legitymizacji Webera, Eastona, Beethama
-4 aspekty systemu: genetyczny, funkcjonalny, strukturalny i personalny
3) Skutki D
Zmiana, modyfikacja, regres, restauracja, progres
24 Pojęcie i rodzaje potrzeb:
1) Subiektywnie odczuwany stan niedoboru dóbr i wartości niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania podmiotu. Potrzeba to zależność podmiotu od otoczenia.
2) Hierarchia potrzeb Maslowa
biologiczne->bezpieczeństwa->afiliacji->szacunku->samostanowienia->wiedzy->estetyczne
3) Podział Biskupskiego:
elekcji, koalicji, reprezentacji, bezpieczeństwa wewn i zewn, ekspresji politycznej
4) Podział Dobrowolskiego i Wróbla:
racjonalne i nieracjonalne, realne i idealne, prawdziwe i fałszywe, intelektualne i pozaintelektualne
25 Sposoby definiowania interesów:
1) Interes polityczny- zainteresowanie określonym, abstrakcyjnym czy też realnym celem oraz dążenie do jego osiągnięcia, co ma przynieść wymierne zadowolenie czy korzyści.
2) Pragnienie realizacji potrzeby zamienia ją w interes.
26 Podmiotowy i przedmiotowy podział interesów:
1) Podmiotowy- ogólnospołeczne, narodowe i etniczne, grup społecznych, jednostek
2) Przedmiotowy- ideologiczne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne
35 Pojęcie walki politycznej:
Walka polityczna- sekwencja działań grup lub jednostek w których chodzi o pomniejszenie stanu posiadania, neutralizację, bądź zniszczenie przeciwnika. Walka to sposób na osiągnięcie celu, to odmiana konfliktu.
36 Cele walki politycznej:
-ochrona bądź negacja systemu politycznego
-ochrona bądź negacja reżimu politycznego
-zmiana bądź selekcja elit politycznych
-ochrona bądź zwalczanie treści świadomości politycznej
-zmiana lub ochrona norm politycznych i prawnych
-zakres i zasięg władzy




37 Funkcje walki politycznej:
-tworzenie podziałów w społeczeństwie
-polaryzacja społęczeństwa
-dynamizacja rozwoju społeczeństwa
-tracenie i nabywanie podmiotowości politycznej
-tracenie bądź przywracanie systemu
38 Metody i środki walki politycznej:
1) Środki walki
-walka zbrojna- partyzancka, narodowo-wyzwoleńcza, terroryzm, powstanie
-walka niezbrojna- parlamentarna, werbalna, wyborcza, demonstracje, strajki
2) Metody walki
-dyplomacja, propaganda, kampanie wyborcze, wybory, szykany, perswazja, agresja słowna i fizyczna, manipulacja, szantaż, presja, krytyka, izolacja, przymus prawny, ekonomiczny, psychiczny.
43 Pojęcie konfliktu politycznego:
Dr Sobkowiak- Konflikt polityczny to walka podmiotów polityki, które mają sprzeczne interesy i zmierzają do osiągnięcia dóbr materialnych i niematerialnych przez zdobycie i utrzymanie władzy, przy jednoczesnym ograniczeniu możliwości dfziałania, zneutralizowaniu, lub zniszczeniu przeciwnika.
Inna- Konflikt to spór o stan rozbiezności zaistniały pomiędzy podmiotami polityki, sprzeczność interesów i celów stron
45 Funkcje konflitków:
1) Konflikty pełnią rolę czynnika dynamizującego system polityczny, mogą doprowadzić do jego modernizacji, regresu, ewolucji, rewolucji
2) Fukncje wg Szumskiego i Waszka:
-rozróżniająca i identyfikacyjna, integracyjna i dezintegracyjna, demaskatorska i maskująca, progresywna i regresywna, pozytywna i negatywna.

Offline

 

#17 2009-01-17 17:03:38

Krzys

Studencik

Zarejestrowany: 2008-11-24
Posty: 24
Punktów :   -1 

Re: Egzamin przedtermin

56 Typ racjonalnosci:
1) formalna- oceniajacy decyzje pod wzgledem formalnym, metodologicznym
2) rzeczowa- to twz. działania gdzie efekt decyzji oceniany jest pod wzgledem skutków
3) podmiotu- z punktu widzenia podmiotu,  ynnkika co jest dla niego najwazniejsze
4) jakosciowa- przez porównania zasobów brakujacych, które sa najwazniejsze
5)aksjologiczna - uszegregowanie decyzji np. wg. optymalnosci, ednak według pewnych wartosci, ideoligi otoczenia podmiotów odgórnych
6) celowa- gdzie sz\uka sie najwaniejszego dla celu podmiou

57 Teoria racjonalnego wyboru i racjonalnego aktora:
aktorzy sceny społecznej daza do załozonyh celow
cele te odzewierciedlaja własne interesy aktorów
zachowania wynikaja z procesów, które angazuja lub pocagaja za soba racjonalne wybory
jednostka jest podstawowym podmiotem działan spolecznych
aktorzy maja preferencje sójne i stabilne
w sytuacji wybru aktorzy opowiadaj sie za rozwiazaniem o najwyzszej oczekiwanej uzytecznosci
aktorzy posiadaj rozbudowana wiedze na temat dostepnych mozliwosci i prawodpodobnych konsekwencji swoich decyzji




58 Pojecie decyzji politycznej
Świadomy i ukierunkowany akt nielosowego, nieprzypadkowego wyboru jednego działania ze zbioru działan politycznych lub powstrzymania sie od działania. Decyzje poliyczne okreslaja cele, metody, srodki realizacji interesów podmiotów polityki. Podejmowane sa w zwiazku z procesami kooperacji pozytywnej( współpracy) i kooperacji negatywnej(walki) , w których podmioty te dążą do korzystnej dystrybucji cenionych dóbr oraz regulacji dostepu do władzy politycznej.

59 Rodzaje decyzji politycznych: 
Według krytteriów znaczenia celów i czasu ich realizacji wyróznia sie
a) strategiczne- okreslajace długo falowe , perpektywiczne cele grup, organizacji i instytucji politycznych
b) taktyczne - wskazujace w skali kilki miesiecy badz lat cele i sposoby realizacji decyzji strategicznych , czyli ich skonkretyzowanych fragmentów.
c)operacyjne- okreslajace krótkookresowe i bezposrednie działania wykonawcze, wynikajace z decyzji strategicznych i decyzji taktycznych , składajace sie na bierzaca praktyke polityczna.
Według kryteriów złozonosci i warunków przewidywalnosci skutków wyróznia sie
a) decyzje podejmowane w warunkach optymalnych w których decydent dysponuje pełna i rzetelna wiedza o warunkach, celach, metodach i skutkach planowanego działania
b) decyzje podejmowane w warunkach ryzyka gdzie decydent posiada informacje o prawdopodobnych kierunkach zamian w otoczeniu oraz o mozliwych wynikach działania(pozytywnych, negatywnych), ale jednoczesnie  nie jest w stanie okresic stopnia prawdopodobienstwa wystapienia efektu zamierzonego - przewidywanie na podstawie wczesniejszego doswiadczenia skutki obejmuja zarówno sukces, jak i całkowite niepowodzenie,
c) decyzje podejmowane w warunkach niepewnosci w których decydent nie posiada wiedzy o prawdopodobnych kierunkach, tempie i rezultatach zmian zachodzacych w otoczeniu oraz o losach palnowanych działan własnych. Takie decyzje opieraja sie zatem w duzej mierze na itnuicji i wczesniejszych sprawdzonych , rutynowych wzorcach działania, a prawdopodobienstwo podjecia błednej decyzji jest wysokie.


60 Sytuacje decyzyjne : 


1) Sytuacje doskonale zdeterminowane - na skutki wpływaja tylko czynniki całkowicie znane decydentowi. Efekty wybranych ariantów oraz ich wystąpienie jest znane i pewne.
2) Sytuacje ryzykowne - Wiele cech sytuacji ulega zmianom. Zmienia sie ogólny stopien złozonosci sytuacji i konfiguracja jej elementów, przy czym znane sa tylko rozkłady prawdopodobieństwa tych zmian. Nie wiadomo, jaki wynik sie osiagnie po podjeciu decyzji, czy sukces, czy niepowodzenie bedzie ostatecznym rezultatem.
3) Sytuacje konfliktowe - sa skrajnie trudne dla osrodka decyzyji, bowiem w odruznieniu od sytuacji ryzykownych nie sa znane nawet prawdopodobienstwa zmian okolicznosci i warunków działania.
4) Sytuacje konfliktowe - wyniki wybranych sposobów działania zaleza nie tylko od decydenta. Na wyniki maja lub moga miec realny wpływ przeciwnicy o innych interesach i preferencjach.

Ostatnio edytowany przez Krzys (2009-01-17 17:15:23)

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.konkursy.pun.pl www.rammstein.pun.pl www.guildblueice.pun.pl www.pfcpz.pun.pl www.oldfriends.pun.pl